Psiholog: «Un copil nu este prost dacă a luat o notă mică şi deştept dacă a luat un zece. Rezultatul acţiunii este important, nu o notă obţinută pe parcurs»

Goana după note bune e tot mai întâlnită, mai ales la şcolile bune din oraş şi în familiile cu pretenţii. Unii părinţi chiar îşi recompensează copiii, promiţându-le că dacă obţin un rezultat atunci vor primi un anume lucru.

Psihologul Mihaela Palade Gheran susţine că metoda recompensei nu este una sănătoasă, pentru că îl înveţi pe copil doar să ciugulească diverse oportunităţi care i se ivesc la un moment dat în viaţă.

„Nu sunt bune metodele cu recompensarea, de genul dacă iei premiul întâi, nu ştiu ce vei primi. Mulţi părinţi aplică stimularea de acest gen, dar nu este o modalitate sănătoasă. Îl înveţi pe copil doar să ciugulească nişte oportunităţi şi atât”, susţine psihologul ieşean.

Cum motivezi totuşi un copil să înţeleagă că trebuie să înveţe constant pentru a obţine rezultate?

„Motivarea începe cu educaţia timpurie. Este foarte important cum se gestionează un insucces, care poate apărea la un moment dat. Am avut o tânără la cabinet care a picat un examen. Era fostă şefă de promoţie şi intrase într-o depresie cu gânduri de suicid. Când au un insucces, tinerii judecă după diplomele şi examenele bifate. Când nu atinge performanţa aşteptată, tânărul ca persoană dispare, se consideră zero. Dar eşecul poate fi văzut şi ca metodă de perfecţionare, în sensul că data viitoare voi şti cum să fac”, consideră Mihaela Palade Gheran.

Ea spune că într-o competiţie există doar un loc întâi şi că locul cinci nu înseamnă neapărat un eşec. Asta se petrece mai ales la şcolile de top, unde cu media 9.80 nu eşti automat în frunte, pentru că pot fi alţii în capul listei, având câteva sutimi în plus.

„Să se bucure de fructele acţiunii, nu neapărat de rezultat. Le spun părinţilor că a critica un copil şi a-i spune eşti prost că ai luat patru şi eşti deştept că ai luat un zece sunt lucruri distrugătoare. Important să criticăm şi să lăudăm rezultatul acţiunii. Nu facem copilul mutilat sufleteşte, fără stimă de sine şi nici un megaloman. Nu înseamnă că dacă ai o notă de patru eşti prost. De multe ori părinţii asociază, iar toate lucrurile astea distrug, dacă sunt spuse repetat”, afirmă psihologul Mihaela Palade Gheran.

Când nu atinge performanţa aşteptată, tânărul ca persoană dispare, se consideră zero. Dar eşecul poate fi văzut şi ca metodă de perfecţionare, în sensul că data viitoare voi şti cum să fac”

Mihaela Palade Gheran, psiholog, trainer dezvoltare personală. 0723/273.582

Psihologie

Scrie un comentariu

(obligatoriu)

(obligatoriu)