Sfatul psihologului: «Atenţie la limbajul copilului. Dacă nu cobori la nivelul lui, nu-i vei capta atenţia şi n-o să înţeleagă când îi spui că a greşit»

Este foarte important ca părinţii să înveţe să-şi cunoască propriul copil şi să poată răspunde la două întrebări: ce gândeşte copilul şi cum gândeşte acesta. În general, adulţii au tendinţa de a suprapune asupra copilului gândurile lor, însă psihologii atrag atenţia că o astfel de abordare este eronată.

„Dacă refuză să meargă la şcoală, nu înseamnă că nu vrea să înveţe. E important să-l întrebăm ce anume nu-i place, să punem întrebări, ca să vedem ce este în mintea copilului. Nu trebuie să răspundem noi în locul lui sau să proiectăm ce ne imaginăm noi că ar putea fi”, susţine psihologul ieşean Mihaela Palade Gheran.

Din acest motiv, este important să-i vorbim copilului pe limbajul lui. Sunt trei feluri de limbaj: vizual, auditiv şi kinestezic.

Mihaela Palade Gheran spune că este esenţial să urmăreşti limbajul unui copil atunci când îţi explică o problemă, pentru a şti apoi cum să-i răspunzi şi să mediezi un eventual conflict.

„Trebuie să fii atent la verbele pe care le foloseşte, asta îţi arată şi canalul lui de limbaj. Dacă le exprimă în limbajul vizual, adică «am văzut că avea culoarea roşie», «frunzele erau ruginii» sau «a venit doamna azi la şcoală îmbrăcată în haine de culoare albastră» este clar că se exprimă în limbaj vizual. Dacă vrei să-i explici ceva, tot în limbaj vizual trebuie să-i răspunzi şi să-l înveţi în limba lui. Limbajul auditiv este atunci când copilul îţi explică prin sunete. «Am auzit că ţipa foarte tare, iar colegul din spate şoptea, iar eu n-am înţeles şi n-am auzit». El îţi descrie problema lui prin termeni auditivi, iar tu în acelaşi mod trebuie să-i răspunzi. Al treilea limbaj este cel kinestezic sau prin acţiuni. Copilul îţi descrie tot ce s-a întâmplat prin diverse acţiuni sau prin senzaţii. «M-am simţit aşa, celălalt m-a împins». Pare tehnic, dar sunt lucruri studiate, cercetate şi reprezintă nişte scurtături”, susţine psihologul Mihaela Palade Gheran.

Ea adaugă că în situaţia în care copilul se exprimă în limbajul vizual şi tu îi vorbeşti în limbaj kinestezic, practic el nu va înţelege decât 20-30 la sută.

„E ca şi cum unul vorbeşte în chineză şi celălalt în engleză. Trebuie să-i captezi atenţia şi să cobori la nivelul lui. Limbajele astea nu sunt tipologie pură. E clar că nu doar asta e soluţia, dar copilul va înţelege mai bine dacă îi spui pe limba lui”, explică Mihaela Palade Gheran.

Mihaela Palade Gheran, psiholog şi trainer dezvoltare personală. Contact: 0723/273.582

Psihologie

Scrie un comentariu

(obligatoriu)

(obligatoriu)