Va avea succesul așteptat Festivalul Afterhills de la Iași? Un pariu de două milioane de euro, într-un oraș care învață abecedarul evenimentelor de anvergură

Iașul nu are încă un eveniment de amploare, la care să participe zeci de mii de oameni. Până și stadionul poate găzdui în tribune doar 10-11.000 de spectatori, arena din Copou find departe de standardele europene.

Clujul se mândrește cu Untold, iar Iașul încearcă să replice cu Afterhills, un festival programat în perioada 23-25 iunie. Adică peste o lună. Va avea succes festivalul de la Iași? Greu de spus, dar prima ediție e importantă, pentru că dă tonul pentru ceea ce se va întâmpla în anii următori.

Bugetul pentru Afterhills s-ar ridica la 2 milioane de euro, spun organizatorii, o sumă impresionantă pentru un oraș care face primii pași către industria de spectacole mari.

Se estimează 40.000 de oameni în momentele de vârf și 100.000 de spectatori pe toată durata festivalului. Inițiatorii Afterhills: Ovidiu Biber, Vasile Biber și Victor Mandric, adică BBV Media.

Evenimentul va avea loc în zona șes Bahlui, aproape de Complexul ERA, iar accesul către perimetrul respectiv ar putea constitui o problemă pentru organizatori. Emoții mari sunt legate și de vreme, întrucât un weekend ploios ar alunga probabil mii bune dintre spectatorii care ar dori să participe.

În orice caz, evenimentul este un test pentru oraș și ar fi semnalul că Iașul poate găzdui spectacole de asemenea amploare.

Deși organizatorii spun că nu vor să compare Afterhills cu Untold este clar că succesul de la Cluj a avut un rol determinant în a organiza ceva similar și la Iași.

Sunt patru nume mari pe afișul Afterhills: ATB, John Newman, Technasia şi W&W. În total, sunt deja 42 de nume.

CE ÎNSEAMNĂ UNTOLD PENTRU CLUJ

UNTOLD ajunge în acest an la a treia ediție (3-6 august), iar primele două au constituit rețete financiare grozave pentru Cluj.

În 2016, festivalul UNTOLD a avut o audiență de aproximativ 75.000 – 80.000 de spectatori pe zi, circa 300.000 de oameni în patru zile.

25% au fost clujeni, iar 15% din alte ţări. Numărul străinilor s-a dublat, de la 15.000 în 2015 la 30.000 anul trecut. Veniturile generate de festival pentru mediul de afaceri din Cluj, adică operatori de turism, structuri de cazare, restaurante, transport în comun, au ajuns la 32 de milioane de euro. O sumă uriașă. Avantajul este că UNTOLD a avut loc în mijlocul orașului: stadion, sala polivalentă și parcul central. La Iași nu există infrastructura necesară pentru evenimente de amploare în oraș.

Pentru ediția UNTOLD din acest an, marea problemă o reprezintă spațiile de cazare. Pe booking, în perioada 3-6 august, 96 la sută din camere sunt ocupate. Se mai găsesc doar cazări scumpe, de peste 3.000 de lei pentru trei nopți. La rândul lor, taximetriștii clujeni spun că anul trecut, în perioada UNTOLD, au făcut încasări cât pentru o lună întreagă. Deasemenea, majoritatea comercianților afirmă că în zilele UNTOLD încasările au fost și cu 50 la sută mai mari.

Afaceri

Scrie un comentariu

(obligatoriu)

(obligatoriu)