Compania ieșeană RomSoft va lucra pentru o firmă din Japonia. Cât au durat negocierile și ce înseamnă punctualitatea pentru japonezi

După doi ani de contacte și vizite reciproce pe axa Tokyo-Iași, compania ieșeană RomSoft reușește să finalizeze discuțiile cu o firmă japoneză, urmând să lucreze pentru aceasta chiar din acest an.

Dorin Cristea, co-fondatorul RomSoft, care s-a aflat recent la Tokyo, spune că este vorba despre o firmă de dezvoltare software cu 800 de oameni, cu sediul central în Tokyo și cu filiale în toată Japonia.

”Discuțiile au durat ceva timp. Contează foarte mult contactul personal. Ca o firmă europeană să lucreze cu o firmă japoneză trebuie mai întâi să devină firme prietene. Șefii cei mari trebuie să dezvolte o relație de prietenie, să se cunoască și să fi avut mai multe întâlniri doar pentru socializare. Totul durează foarte mult, chiar și câțiva ani, ăsta poate fi un dezavantaj. Însă după ce pui la punct detaliile, colaborarea durează și zeci de ani”, a declarat Dorin Cristea.

Co-fondatorul RomSoft susține că pentru compania pe care o conduce, avantajul ar fi că lucrând cu o firmă de prestigiu din Japonia, va fi foarte ușor să încheie ulterior alte contracte oriunde în lume.

”Vor considera toți că suntem deja verificați”, a precizat Dorin Cristea.

Dacă în CV apare că ai lucrat la prea multe firme, japonezii te consideră neserios

Cât privește oamenii de afaceri japonezi, antreprenorul ieșean spune că aceștia nu suportă aroganța, sunt modești și de regulă se orientează către soluțiile de tip câștig-câștig.

”Sunt dispuși să lase de la ei, încât să fie bine pentru ambele părți. Din acest motiv, colaborarea poate fi de lungă durată. La ei încrederea contează, iar dacă fac o astfel de investiție, vor apoi să o fructifice la maxim”, spune co-fondatorul RomSoft.

În companiile japoneze, organizarea este una de tip ierarhic, astfel că dacă șeful stabilește ceva, nimeni din firmă nu comentează.

Apare avantajul să deciziile se pot lua foarte ușor, dar nu prea este loc de idei noi, pentru că totul vine de sus în jos”, a afirmat Dorin Cristea.

În Japonia, ziua de muncă înseamnă opt ore, dar puțini sunt cei care pleacă de la birou imediat ce se termină programul, astfel că ziua de lucru ajunge și la 10 sau 12 ore.

Din acest motiv, Guvernul japonez a început o campanie prin care să determine companiile să respecte programul de opt ore, pentru ca oamenii să aibă mai mult timp liber. Este și o strategie de încurajare a consumului.

În Japonia, IT-iștii nu au lefuri mai mari ca inginerii din alte industrii, iar migrarea de la o companie la alta nu e o practică des întâlnită.

”Dacă în CV apare că ai lucrat în multe firme, poți fi considerat neserios. Ei se așteaptă să stai 10-20 de ani într-o companie”, afirmă Dorin Cristea.

Punctualitate la extrem: Dacă marfa e programată să ajungă la 10 fix, la ora stabilită ajunge camionul

Co-fondatorul firmei ieșene de IT adaugă că japonezii sunt punctuali și sunt bine organizați.

”Dacă marfa e programată să ajungă la ora 10, la fix ajunge. Dacă un camion vine să zicem cu jumătate de oră mai devreme, așteaptă 30 de minute, iar la ora 10 fix îți livrează marfa”, a spus Cristea.

Japonezii sunt harnici, execută cu precizie sarcinile primite, ceea ce este bine pentru mersul unei economii.

”Partea proastă e că se poate ucide creativitatea și inovația. Lumea e în schimbare, iar creativitatea devine un factor tot mai important”, consideră omul de afaceri ieșean.

Afaceri

Scrie un comentariu

(obligatoriu)

(obligatoriu)