Ce le-a spus Vâlcov asociațiilor civice care luptă pentru autostradă: ”Deci lipsesc 17 kilometri de pe tronsonul Târgu-Neamț – Pașcani. Eu nu știam despre asta”

Intră Darius Vâlcov (D.V.) în sala în care fusese deja primită delegația celor patru asociații civice (A.C.), care militează pentru construirea de autostrăzi în Moldova (vineri, 8 februarie):

D.V. – (se așază la masă) Va veni și doamna prim-ministru, dar haideți să începem.
A.C. – În regulă.
D.V. – Am înțeles că vă interesează despre Moldova?! Autostradă sau…?! Începeți dumneavoastră?
A.C. – (indignați de modul agresiv de abordare, răspundem ferm după câteva secunde) Ne interesează autostrăzile A8 și A7, pentru acestea suntem aici.
D.V. – Vorbim de cele două, da? De la ce asociații sunteți?
A.C. – Suntem aici reprezentanți ai asociațiilor ”Împreună pentru A8”, ”Moldova vrea autostradă”, ”Pro Infrastructură” și ”Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”.
D.V. – Deci două civice și două ”Rezist”.
A.C. – Nu e nimeni de la ”Rezist”. Doriți să trecem cu discuția în altă zonă decât cea pentru care suntem aici?
D.V. – Nu, nu.
([...] au loc discuții introductive despre contextul social și economic actual al Moldovei și datele de bază privind traseul și tronsoanele autostrăzii A8.)
D.V. – Autostrada Târgu-Neamț – Iași are un Studiu de fundamentare care a fost finalizat de către Comisia Națională de Statistică și Prognoză și pleacă spre avizare la trei ministere: Ministerul de Finanțe, Ministerul Justiției și Ministerul Transporturilor. Estimarea noastră este că în două săptămâni, în cea de a doua ședință de Guvern, se va aproba studiul de fundamentare al Autostrăzii Târgu-Neamț – Iași. Deci undeva, să spunem, spre finalul lunii februarie. Din acel moment, când studiul va fi aprobat, el intră în selecție de oferte, pentru că este vorba de parteneriat public-privat.
A.C. – De ce este parteneriat public-privat?
D.V. – Asta este decizia Guvernului și asta scrie în Studiul de fundamentare. Aveți studiul aici, puteți să-l luați.
A.C. – Este varianta care se regăsește și pe site? Noi l-am parcurs deja și am constatat că rămân ”în aer” tronsonul de la Cristești la Târgu-Neamț și cel de la Ungheni – Iași – Lețcani. 32 de kilometri nu se regăsesc în acest studiu. Întrebarea noastră este: ce se întâmplă cu cei 32 de kilometri? Rămân la Comisia Națională de Prognoză sau la CNAIR?
D.V. – Vorbiți de porțiunea dintre Târgu-Neamț și Pașcani?
A.C. – Da.
Consilierul lui D.V. – Porțiunea Târgu Mureș – Târgu-Neamț?!
A.C. – Nu, nu. Târgu-Neamț – Pașcani.
([...] au loc discuții despre localizarea porțiunii de autostradă lipsă din studiu, nimeni nu știe să ofere vreun răspuns concret despre problema ridicată.)
D.V. – Deci mai lipsesc 17 kilometri de pe tronsonul Târgu-Neamț – Pașcani. Eu nu știam despre asta. (îl trimite pe consilierul lui să caute răspunsul în alte documente din birou). Eu vă pot explica ce se va întâmpla cu tronsonul Lețcani – Iași – Ungheni. (explică faptul că trebuie mutat podul de la Ungheni în avalul râului Prut și din acest motiv tronsonul menționat va face obiectul unui proiect distinct al CNAIR)

După mai multe etape de discuții, consilierul lui Vâlcov nu a lămurit problema ridicată de societatea civilă, iar 19 kilometri (Târgu-Neamț – Cristești) nu se regăsesc nicăieri în acte.

Cu aproximativ 30 de minute întârziere, intră în sală Viorica Dăncilă, prim-ministrul României.

V.D. (citește pe vesta galbenă a unui membru din delegație). ”Moldova vrea autostradă”. Și eu vreau autostradă, să știți!
A.C. Înseamnă că vreți să veniți în Moldova pe autostradă. Desigur, îmi doresc să ajung în Moldova pe autostradă.

SURSA: Andreea Luca Barna, facebook

Diverse

Scrie un comentariu

(obligatoriu)

(obligatoriu)