Deputatul Filip Havârneanu îi solicită ministrei Ligia Deca să răspundă pentru dezastrul de la bacalaureat

Deputatul Filip Havârneanu, secretar al Comisiei de învăţământ din Camera Deputaţilor, transmite printr-un comunicat de presă mai multe aspecte sesizate legate de organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat din acest an.

În urmă cu două zile, Ligia Deca anunţa, într-o conferinţă de presă organizată la Ministerul Educaţiei, rezultatele de la examenul naţional de bacalaureat 2024: cel mai mare procent de promovabilitate din câte au existat în ultimii 15 ani. Havârneanu spune că se cuvin câteva menţiuni, pentru că adevărul este departe de a fi acesta, după cum se menţionează în comunicat.

În primul rând, Ligia Deca nu îi numără pe cei care au abandonat școala. Absolvenţii care au absolvit liceul acum și care au susţinut bacalaureatul în 2024 erau, deci, clasa I în anul 2012. Conform ultimului raport privind starea învăţământului, în 2012, erau înscriși 202.134 de elevi în clasa I. Privind apoi spre raportul Ministerului privind rezultatele iniţiale ale examenului de bacalaureat, observăm că, din promoţia curentă și înainte de contestaţii, au reușit să promoveze examenul 95.112 elevi. Fără a-i lua în calcul pe elevii care au ales li au absolvit o rută profesională după finalizarea clasei a VIII-a, rezultă că aproximativ 75.000 de elevi s-au pierdut pe drum: fie au abandonat școala, fie au rămas repetenţi, fie nu au terminat studiile liceale, dar nu s-au înscris la examen, fie s-au înscris și nu au promovat bacalaureatul. Oricum ar fi, procentul real de promovabilitate la bacalaureatul este de 50-55%, raportat la populaţia școlară înscrisă în clasa I în urmă cu 12 ani.

„Doamna Deca, vă lăudați cu niște cifre mincinoase! De ce nu vă raportați la întreaga cohortă atunci când calculați câți au luat bacalaureatul? De ce nu spuneți că aproximativ 70-75 de mii de copii s-au pierdut pe drum sau nu au reușit să promoveze studiile ori examenul? Ce se întâmplă cu aceste zeci de mii de copii, generație de generație? Pentru ei, școala a eșuat, iar acesta nu e decât rezultatul bătăii de joc la adresa educației de 35 de ani încoace: subfinanțare cronică, sărăcie și excluziune socială, corupția și politizarea sistemului!”, a declarat deputatul USR Filip Havârneanu.

În al doilea rând, ministra educaţiei ignoră sau cel puţin omite să spună că este acuzată chiar de profesorii puși de ea să realizeze subiectele la examene că… le-a ordonat să le facă mai ușoare! Întrebarea firească va fi: „Păi nu e mai bine că sunt mai ușoare?” –nu. Ligia Deca își ascunde eșecul unui mandat în fruntea Ministerului Educaţiei în spatele unor rezultate „excepţionale” la bacalaureat în an electoral. Cu subiecte mai ușoare, cu note umflate, cu admitere la facultăţi cu medii astronomice, nenaturale. Anomalii care duc educaţia în colaps. Este prima dată când unui ministru al educaţiei i se aduc asemenea acuzaţii halucinante, de implicaţii directe și de sabotaj la adresa examenului maturităţii.
Exact cei care trebuie să asigure integritatea, securitatea și conformitatea subiectelor sunt cei care fac blaturi pentru a da bine în cifrele de la sfârșit de an școlar. Rigoarea și corectitudinea examinării trebuie să fie garanţii pentru o educaţie de calitate.
Educaţia și elevii din România nu au nevoie de subiecte mai ușoare, au nevoie de finanţare, de legi coerente, au nevoie de reforma examenelor, de o școală cu sens. O ingerinţă a ministrului în realizarea subiectelor nu este doar o jignire și o ofensă la adresa educaţiei din România și a meritocraţiei. Este o faptă care sfidează orice principii sau valori morale. Este o politizare a învăţământului, ceea ce e de neacceptat.

„Solicit ministrei Deca să clarifice public, de urgență, acuzațiile care i se aduc. Este de necrezut cum soarta unor copii este la mâna unor politicieni corupți. Nu putem lăsa ca aceste fapte să scape nepedepsite, iar eu voi lupta până în pânzele albe ca adevărul să iasă la iveală”, completează Filip Havârneanu.

Politica

Scrie un comentariu

(obligatoriu)

(obligatoriu)