Mesajul șefului Federaţia Industriei Hoteliere din România către Iași: Un semnal pe care l-am întâlnit cu tristețe în Iași a fost acela că totul depinde de autorități. Faceți un pas în față, nu vă fie frică
Cum se vede Iașul de la București? Are timp Capitala să se uite înspre cei din provincie? Cum ne promovăm orașul? Așteptăm o minune sau ne luăm singuri soarta în mâini?
Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere (FIH) din România, merge pe a doua variantă. El spune că Iașul are ce să promoveze, însă întrebarea este dacă are și cu cine.
“Iașul are ce să ofere, de la resursele umane, peisaje, cultură sau poziționare geografică. Sunt toate elementele. Avem cu ce, întrebarea e dacă avem cu cine. Deseori se spune că la București nu știm ce se întâmplă în țară și în mare parte e real. Dar vina nu e doar a Bucureștiului. Și eu am venit la București din provincie, credeam și eu la fel, că Bucureștiul nu știe ce se întîmplă la firul ierbii. Această lipsă de informații se datorează ambelor părți. Din teritoriu nu există structuri care să dea feedback-ul necesar. Noi până azi nu am avut un partener de dialog pe turism din zona Iași. Bucureștiul nu vine să se informeze destul ce e în teritoriu, dar pe de altă parte nici teritoriul nu are un cadru formalizat prin care să trimită informații și cerințe“, afirmă Călin Ile, președinte FIH.
El a făcut aceste declarații într-o conferință organizată recent de Pleiada Boutique Hotel Iași.
Șeful Federației Industriei Hoteliere mai spune că dacă vom privi doar interesul personal, adică vom gândi la scară mică, gen “ce-mi iese mie“, atunci nu se va întâmpla nimic bun.
“Faceți un pas în față. Rămânând în acea falsă modestie că nu mă vede nimeni, dar nici n-o să greșesc, n-o să promovăm Iașul. Nu vă fie frică de polarizare, nu vă fie frică dacă jumătate din lume vă înjură, dar cealaltă vă laudă. Înseamnă că ați făcut ceva semnficativ. E mult mai bine decât să fiți neutri“, a declarat Călin Ile.
Soluția ar fi apariția unei structuri noi la Iași, care să facă din turism o prioritate.
“Este nevoie de o entitate care să conducă din punct de vedere turistic destinația Iași. Sunt atâtea punți de construcție și de dialog pe care nu le accesăm în lipsa acestei entități încât ratăm oportunități. Oportunitățile trec pe lângă Iași în fiecare zi, la fel cum trec și pe lângă alte destinații. Interesul comun e mai important decât interesul individual. Mi-aș seta ca obiectiv să vină un milion de turiști pe an în Iași. Hai să facem o structură, adică o organizație de management a destinației. Cadrul legal nu este perfect, dar este suficient de prietenos“, a adăugat Călin Ile.
Întrebat de către managerul general Pleiada Boutique Hotel, Dora Morhan, ce ar trebui făcut în mod concret ca Iașul să fie vizibil, Călin Ile a răspuns că este nevoie în primul rând de asumare.
“Un club al ambasadorilor Iașului ar fi binevenit, dar cine-și asumă să facă pasul în față trebuie să înțeleagă că nu vin doar avantaje din chestia asta. Mediul privat nu trebuie să fie dușmanul mediului public în această construcție, ba din contră, suntem parteneri. Un semnal pe care l-am întâlnit cu tristețe în Iași a fost acela că totul depinde de autorități, că totul depinde de stat. Ce să facem noi, că suntem mici, puțini, nu poți să te opui mamuților care lucrează în autoritatea publică națională sau locală. Avem o mare forță, că suntem mulți. Dacă mergem cu argumente logice și raționale, nu au cum să nu ne asculte. Problema e că o facem foarte rar. Stăm în cutia noastră, nu ieșim de teamă să nu deranjăm“, a precizat Cătălin Ile.