Deputatul USR, Filip Havârneanu: „Ministerul Educației ascunde sub preș rata de abandon școlar în spatele unei promovabilități fictive la examenele naționale!”
Conform datelor Ministerului Educației de la finele anului 2023, rata de promovare la examenul de bacalaureat pentru absolvenții clasei a XII-a era de 80% (pentru promoția curentă, după rezolvarea contestațiilor), a doua cea mai mare promovabilitate din ultimii 10 ani. Un sistem performant am spune, la prima vedere.
Ceea ce Ministerul Educației „uită” să comunice public este adevărul gol-goluț, care reiese tot din datele lor oficiale, dar pe care le prezintă trunchiat doar atunci când vrea. Ultimul Raport privind starea învățământului preuniversitar din România de la finalul anului școlar 2022-2023 arăta că generația care a finalizat clasa a XII-a anul trecut și care a susținut examenul de bacalaureat în anul 2023 a intrat în clasa I în 2011.
Atunci, în 2011, erau înmatriculați 206.055 de elevi, dintre care doar 113.888 au ajuns să se înscrie la bacalaureat, după 12 ani. Restul, de peste 90.000 de elevi, au abandonat școala, nu au absolvit clasa a XII-a (incluzând aici celebrul „fenomen Brăila”)
sau au terminat liceul, dar pur și simplu nu s-au înscris la bacalaureat. Iar dintre cei înscriși la examen, doar 89.555 de elevi din promoția 2023 au reușit să promoveze examenul.
Calculul e simplu – rata de promovabilitate la examenul de bacalaureat depinde de modul în care calculezi.
Ținând cont de copiii care s-au pierdut, deci, pe drum pe parcursul celor 12 ani de școală, rata reală de promovabilitate la bacalaureat pentru generația 2023 a fost de aproximativ 40%.
„România a pierdut și în generația 2024 aproximativ 60.000 de copii și nu-i caută nimeni. 60.000 de elevi care au intrat în clasa I acum 12 ani nu mai ajung să dea bacalaureatul în acest an. Doamna Deca nu mai știe nimic despre aceștia. Ei sunt copiii dispăruți ai sistemului de educație. Copiii care se evapora din învățământ, elevii pe care, în fiecare an, Ministerul Educației îi pierde la examenele finale”, a declarat deputatul USR Filip Havârneanu.
Parlamentarul USR mai spune ca toți sunt adolescenți care au abandonat școala exact când aveau mai mare nevoie de validare și statul român, prin acest sistem putred, în loc să fie reformat, este vinovat pentru pasul lor înapoi. Havârneanu adaugă că acești copii care au renunțat la susținerea examenelor trebuie să găsească o cale să meargă înainte, trebuie văzuți dincolo de un tabel, trebuie sprijiniți să depășească pragul spre reușită.
În tot acest timp, subfinanțarea cronică a învățământului și lipsa investițiilor în educație și infrastructură școlară, stagnarea unor programe de suport de tipul „Masa caldă” și, per total, dezinteresul față de acest sector vital pentru societatea noastră – de care Guvernul își mai amintește că e „prioritate zero” doar în campanie electorală – au reprezentat ingredientele
suficiente pentru rețeta eșecului acestor tineri.
Copiii dispăruți ai sistemului de educație nu mai sunt căutați. Sunt considerați alți tineri care vor rotunji procentele analfabetismului funcțional, sunt cei care vor căuta să muncească mai întâi cu ziua și care apoi vor claca din lipsa posibilităților. Copiii dispăruți ai sistemului de educație sunt elevi care ar fi putut avea rezultate bune, dacă exista o șansă și pentru ei, dar, la fel ca cei care nu promovează examenele, rămân o statistică, subiect de bancuri, rămân autorii perlelor din timpul probelor, rămân niște copii abandonați pe care Ministerul Educației nu-i dorește înapoi, pentru că nu știe ce să facă pentru ei. Pentru ei, programe care sună frumos pe hârtie și prin birourile ministeriale, precum Program național de reducere a abandonului școlar, sunt pur și simplu ineficiente, în contextul în care peste o treime din copiii români se află în risc de sărăcie sau excluziune socială.
„Copiii dispăruți ai sistemului de educație sunt feedbackul real al celor 12 miniștri ai Educației în cei 12 ani ai lor de școală. Miniștri care au reușit să genereze mai multă repulsie, decât măsuri în favoarea modernizării școlii. Sunt elevii martori ai sistemului de fabricat diplome, dezamăgiți de faptul că oricât de deștept ai fi, un plagiator îți va sufla tot timpul locul. Sunt elevii ținuți obligatoriu în acel punct minim al calității educației în care domnul ministru se simte confortabil, fără să vadă cât e de lamentabil”, a mai spus deputatul ieșean Filip Havârneanu.
Parlamentarul USR Iaşi susţine că trendul descrescător este cauzat de deznădejdea copiilor care simt că nu pot susține aceste examene, de sistemul care nu încurajează autonomia intelectuală și care nu este conceput nici la ora actuală să evalueze competențele reale, ci capacitatea de memorare. Potrivit lui Havârneanu, copiii dispăruți ai sistemului de educație vor rememora toată viața gustul amar al eșecului, al sistemului care s-a lepădat de ei, servindu-i, probabil pe tavă, țărilor străine care abundă de tineri români fără niciun viitor aici.